Fratredelse
Fratredelse markerer avslutningen av et arbeidsforhold og kan skje frivillig eller som følge av oppsigelse eller avskjed. Uansett årsak er det viktig å være klar over rettigheter, plikter og praktiske forhold knyttet til fratredelsen, slik at prosessen blir så smidig som mulig for begge parter.
Fratredelse
Arbeidsforholdet kan opphøre på ulike måter
Et arbeidsforhold kan opphøre på mange ulike måter. Det kan skje gjennom arbeidstakers egne oppsigelse, det kan skje ved at partene blir enige om å avslutte og gå hvert til sitt, eller det kan skje ved at arbeidsgiver sier opp den ansatte enten på grunn av forhold knyttet til arbeidstakeren eller på grunn av virksomhetens forhold, typisk en nedbemanning.
Les mer om: oppsigelsessituasjonen ved arbeidstakers og arbeidsgivers forhold her
Felles for alle situasjonene er at de gjensidig bebyrdende pliktene i arbeidsforholdet opphører å eksistere. Enkelt sagt så opphører arbeidstakers plikt til å stille sin arbeidskraft til disposisjon, samtidig som arbeidsgivers plikt til å betale lønn for ytelsen bortfaller. Men både arbeidsgiver og arbeidstaker kan ha enkelte plikter som strekker seg ut over tidspunktet for bortfall av arbeidsforholdet. Hvordan skal slike tilfeller reguleres, og hvordan sørger man for en mest mulig ryddig fratredelse?
Konkurransebegrensninger og lojalitetsplikt etter arbeidsforholdets opphør
For det første kan arbeidstaker være underlagt konkurranseklausuler som begrenser muligheten til å ta arbeid i konkurrerende virksomhet for en periode etter arbeidsforholdets opphør. Reglene for dette finnes i arbeidsmiljøloven kapittel 14 A. For at en konkurranseklausul skal være gyldig må den inngås skriftlig. Gjøres konkurranseklausulen gjeldende, skal arbeidstaker kompenseres for ulempen det innebærer å være bundet av klausulen. Dette reguleres nærmere i arbeidsmiljøloven § 14 A-3. Arbeidsgiver er i slike tilfeller forpliktet til å betale en kompensasjon tilsvarende 100 prosent av arbeidstakerens arbeidsvederlag opp til 8 ganger grunnbeløpet i Folketrygden, og deretter minst 70 prosent av arbeidstakerens arbeidsvederlag over 8 ganger grunnbeløpet. Kompensasjonen kan imidlertid begrenses til 12 ganger grunnbeløpet, og det kan gjøres fradrag for inntekt som arbeidstaker har i samme periode. Dette fordrer at arbeidstaker gir arbeidsgiver opplysninger om slik inntekt. Konkurranseklausulen kan ikke gjøres gjeldende lenger enn ett år fra arbeidsforholdets opphør.
Å gjøre gjeldende en konkurranseklausul innebærer derfor at arbeidsgiver og arbeidstaker kan måtte ha relativt utstrakt kontakt også etter at arbeidstaker fratrer arbeidsforholdet.
Uavhengig av om arbeidstaker er underlagt konkurranseklausul eller ikke, så finnes eksempler på at arbeidstaker har en ulovfestet lojalitetsplikt ovenfor arbeidsgiver også etter at arbeidsforholdet har opphørt. I lojalitetsplikten ligger et krav om at arbeidstaker ikke skal opptre på en måte eller utføre handlinger som kan være direkte til skade for arbeidsgiver. Hvor vidtgående en slik ulovfestet lojalitetsplikt etter endt arbeidsforhold er, må vurderes konkret og veies opp mot andre hensyn; blant annet hensynet til fri konkurranse. Dersom du som arbeidsgiver mener det kan være aktuelt å regulere en lojalitetsplikt etter endt arbeidsforhold, for eksempel fordi den ansatte i kraft av sin stilling har hatt utstrakt kjennskap til forretningssensitiv informasjon, anbefaler vi alltid at advokat kontaktes for utarbeidelse av en sluttavtale.
- Les mer om: Sluttavtaler
Tilbakelevering av arbeidsgivers eiendom
Ved fratredelse er det ofte nødvendig å gå gjennom en oversikt over hvilke av arbeidsgivers eiendeler arbeidstaker har fått utlevert, og som skal tilbakeleveres. Dette kan for eksempel dreie seg om firmabil, utstyr til hjemmekontor, PC og mobiltelefon. Ofte opplever vi at arbeidstaker ønsker å beholde sitt mobiltelefonnummer, av praktiske årsaker. Eventuell overføring av det juridiske eierskapet til telefonnummer gjøres enkelt gjennom en henvendelse til arbeidsgivers telefonoperatør. Dette er likevel noe partene bør snakke om og bli enige om, slik at overføringen kan skje umiddelbart etter fratreden.
Enkelte arbeidsgivere opplever at det utstyret som arbeidstaker har fått utlevert under arbeidsforholdet er blitt skadet eller ødelagt av arbeidstaker. Da oppstår et spørsmål om man kan gjøre trekk i lønn eller feriepenger som arbeidstaker har til gode å få utbetalt. For arbeidsgiver er det viktig å huske på at det er svært strenge krav i arbeidsmiljøloven for når man kan gjøre trekk i lønn. I tilfeller der arbeidsgivers eiendom er skadet eller ødelagt, kreves det enten at arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, at ansvar fastslås ved dom eller det inngås en skriftlig avtale i det konkrete tilfellet. Det er ikke tilstrekkelig å ha en klausul i arbeidsavtalen om at arbeidstaker aksepterer at arbeidsgiver gjør trekk i lønn, uten at det inngås en konkret avtale om bakgrunnen for og omfanget av trekket.
Oppgjør av utestående krav
Ved fratreden er det også nødvendig for arbeidsgiver å ta en gjennomgang av eventuelle utestående krav arbeidstaker måtte ha mot bedriften. Dette kan være utlegg eller reiseregninger, blant annet.
Feriepenger og pensjon
Ved arbeidsforholdets opphør vil arbeidstaker ha opptjent feriepenger i arbeidsåret som skal utbetales. Hovedregelen etter ferieloven § 11 er at feriepengene skal betales ut siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.
Partene står imidlertid fritt til å avtale et senere utbetalingstidspunkt, dersom det er ønskelig.
Når arbeidsforholdet opphører skal arbeidstaker meldes ut av virksomhetens pensjonsordning. Det innebærer at dersom arbeidstaker blir fritatt for arbeidsplikt i oppsigelsestid, men arbeidsforholdet ikke formelt opphører før ved oppsigelsestidas utløp, står arbeidstaker innmeldt i pensjons -og forsikringsordningene til arbeidsgiver til oppsigelsestiden utløper. Det er imidlertid viktig å merke seg at dersom arbeidstaker tiltrer arbeid hos en ny arbeidsgiver, vil vedkommende automatisk meldes ut av pensjonsordningen hos tidligere arbeidsgiver. Det er fordi man ikke kan stå innmeldt i to pensjonsordninger samtidig.
Arbeidsgiver må også huske å melde arbeidstaker ut av arbeidstakerregisteret ved opphør. Dette gjøres gjennom den månedlige meldingen til NAV, SSB og Skatteetaten (A-meldingen).
Attest
En arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet. Dersom bedriften pleier å gi en mer utførlig attest kan arbeidstaker kreve slik tilsvarende attest.
Også arbeidstakere som blir avskjediget har krav på attest, men da kan arbeidsgiver uten nærmere angivelse av grunnen opplyse i attesten at arbeidstaker er avskjediget.
Advokatfirmaet Økland & Co AS er spesialister på arbeidsrett
Har du spørsmål relatert til fratredelse i arbeidsforhold? Send oss en uforpliktende henvendelse, så tar vi kontakt med deg.